Konspekt lekcji:

Przysposobienie czytelniczo - informacyjne
Temat: Z dziejów książki

mgr MarzenaPopek

KLASA I Technikum

PRZEDMIOT: Przysposobienie czytelniczo - informacyjne

PROWADZĄCY: Marzena Popek

TEMAT LEKCJI: Z dziejów książki

TYP LEKCJI: ćwiczeniowa, eksponująca, problemowa

CELE LEKCJI:

  1. Ogólny: zapoznanie z dziejami książki od starożytności po współczesność ze szczególnym uwzględnieniem zmian formy książki.
  2. Operacyjny: uczeń po lekcji:
  1. rozumie:
  1. pamięta:
  1. potrafi:

METODY PRACY

  1. Podające (informowanie):
  1. Eksponująca (przeżywanie):
  1. Praktyczna (działanie):
  1. Problemowe (odkrywanie):

POMOCE DYDAKTYCZNE


PLAN LEKCJI

CZĘŚĆ LEKCJI

PRZEBIEG LEKCJI - CZYNNOŚCI

I. WSTĘPNA
  1. Podanie tematu lekcji i zapis w zeszycie.
  2. Zaznajomienie uczniów z zakresem pracy.
II. PODSTAWOWA
  1. Burza mózgów na polecenie nauczyciela.
  2. Analiza tablicy poglądowej - dzieje książki (omówienie nauczyciela).
  3. Ćwiczenia uczniów - wyjaśnianie pojęć według Słownika języka polskiego i EWOK-u.
  4. Przegląd informacji i ilustracji zawartych w programie komputerowym Historia świata.
  5. Prezentacja wiedzy.
  6. Dyskusja na kartkach - słoneczko.
  7. Fragmenty filmu - Imię róży U. Eco.
  8. "Białe kruki".
  9. Wykorzystanie elementów dramy - piękno iluminacji w książkach rękopiśmiennych.
III. KOŃCOWA
  1. Podsumowanie przez nauczyciela.
  2. Sporządzanie map pamięci przez uczniów, podsumowanie nabytej na zajęciach wiedzy i doświadczeń.

 


TOK LEKCJI

I. CZĘŚĆ WSTĘPNA

  • Podanie tematu lekcji oraz zaznajomienie uczniów z zakresem pracy na lekcji.
  • II. PODSTAWOWA

    1. Burza mózgów - uczniowie na karteczkach odpowiadają na polecenia nauczyciela "Kiedy myślę o dziejach książki przychodzi mi na myśl...". Przytwierdzanie karteczek do tablicy.
    2. (ewentualne odpowiedzi: tabliczki gliniane, papirus, papier, pismo, Starożytny Egipt i Grecja, skryba, Biblia Gutenberga).

      Dzieje książki: (analiza tablicy poglądowej) - pogadanka nauczyciela

      Szukanie na mapach państw i miast istotnych dla dziejów książki: Egipt, Nil, Pergamon; Europa średniowieczna: Moguncja, Kraków, Warszawa.

    3. Podział na grupy. Uczniowie losują karteczki z poleceniami na temat formy książek. Wyjaśnianie pojęć według Słownika języka polskiego, EWOK-u oraz albumów:
    1. Przegląd informacji i ilustracji na komputerze (Historia ŚwiataR KulturaR Pismo):
      1. początki pisma (piktogramy wyryte na glinianej tabliczce ok. 2900 lat p.n.e.),
      2. papirus (egipski papirus z ok. 1100r p.n.e.R pismo egipskie i chińskie, księga zmarłych),
      3. pergamin (hebrajska Biblia),
      4. papier (produkcja papieru),
      5. iluminowane manuskrypty (poj. iluminacja,
      6. druk,
      7. maszyna do pisania,
      8. edytor tekstu.
    1. Prezentacja wiedzy:
    2. Każda grupa przedstawia zebrane informacje. Mówi o obszarze występowania danej formy książki, okresie historycznym, cywilizacji, rozwoju pisma. Zastosowano tutaj elementy dramy, gdyż uczniowie wchodzą w rolę.
    3. Dyskusja na kartkach - słoneczko
  • Nauczyciel rozdaje uczniom po cztery małe kartki, na których każdy wpisuje cztery charakterystyczne cechy danej formy książki. Nauczyciel kładzie na podłodze 6 żółtych kółek z papieru z napisami: "zwój", "tabliczka gliniana", "kodeks", "inkunabuł", "starodruk", "zbiory audiowizualne". Wokół nich układa po dwie kartki (razem 12), tworząc z nich "promienie" słoneczek. Zadaniem uczniów jest wydłużenie tych promieni - jeśli ich uwagi "pokrywają" się z propozycjami nauczyciela, lub stworzenie nowych "promieni" - jeśli są odmienne.

    Powstaje w ten sposób sześć słoneczek, które wszyscy oglądają, czytają swoje uwagi zamieszczone na promieniach.

    Przykładowe teksty:

  • - występuje w Egipcie, Chinach, Rzymie,
  • - występuje w Mezopotamii, Grecji, Rzymie,
    1. Fragmenty filmu Umberto Eco Imię róży.
    2. Białe kruki
    3. Nauczyciel nawiązuje do formy edytorskiej rękopiśmiennych kodeksów pergaminowych oraz inkunabułów (fragmenty filmu; Bibliotheca Corviniana: biblioteka króla Macieja Korwina. Wrocław 1981).
      Zadaniem uczniów jest określenie formy ozdób inicjałów i iluminacji oraz ich tematyki. Rodzaje ozdób: motywy kwiatowe, zwierzęce, religijne, wężyki. Na iluminacjach przedstawia się tematykę związaną z treścią książki.
      Uczniowie stają w kręgu. Ich zadaniem jest odtworzenie wybranego przez siebie ozdobnego inicjału za pomocą techniki rzeźby.
      Uczniowie odliczają do trzech. "Jedynki" wchodzą w rolę rzeźbiarzy, "dwójki" i "trójki" - materiału rzeźbiarskiego.
      Po wykonaniu ćwiczenia uczniowie omawiają je, wymieniając literę, którą odtwarzali, rodzaje wykorzystanych ozdób oraz przeżycia z tym związane.

     

    III. CZĘŚĆ KOŃCOWA

    1. Podsumowanie przez nauczyciela.
    2. Sporządzanie map pamięci przez uczniów - podsumowanie nabytej na zajęciach wiedzy i doświadczeń.

    BIBLIOGRAFIA

    Buzan T.: Supermind. Warszawa 1990.

    Dagiel G.: Operacjonalizacja celów lekcji bibliotecznej. "Biblioteka w Szkole" 1997 nr 2 s.2-4.

    Dziedzic A., Pichalska J.: Drama na lekcjach języka polskiego w szkole średniej. Wyd.2 popr. Warszawa 1995.

    Kopczewski J.: 500 zagadek dla miłośników książek. Wyd.2. Warszawa 1969.

    Maciejek A.: Drama na lekcjach przysposobienia czytelniczego i informacyjnego (konspekty zajęć). "Biblioteka w Szkole" 1997 nr 4 s.5-11.

    Matusiak A.: Drama na lekcjach języka polskiego w szkole średniej: scenariusze. Warszawa 1998.

    Miller M.: Ludendo discimus. "Biblioteka w Szkole" 1996 nr 9 s.1-8.

    Osięgłowski J.: Najdawniejsza postać książki. "Oświata i Wychowanie" 1985

    nr 18 s.30-37.

    Rybandt S.: Średniowieczna książka rękopiśmienna w Europie. "Oświata i Wychowanie" 1985 nr 18 s.38-44.

    Zeler A.: Biblioteki w starożytności: konspekt lekcji bibliotecznej dla pierwszej klasy liceum. "Biblioteka w Szkole" 2000 nr 11 s.12-13.

    Opracowała:

    mgr Marzena Popek

    LOGO autorstwa mgr Joanny Kucharczak

    Biblioteki Szkolne w Rybniku: informacje Doradcy Metodycznego * kontakt z Doradcą * ogłoszenia bibliotekarzy * pomysły i kącik porad * przydatne materiały / publikacje nauczycieli - bibliotekarzy * co w naszych bibliotekach piszczy? * przydatne linki * polecamy literaturę fachową * wspomnienia, galeria * strony internetowe rybnickich bibliotek * Biblioteka Pedagogiczna * doskonalenie zawodowe