strona główna Złote myśli, aforyzmy Cytaty, fragmenty adaptacje sceniczne polskie wydania polskie tłumaczenia autor - Edmond Rostand Cyrano de Bergerac - bohater adaptacje filmowe i inne ciekawostki - informacje linki

Cyrano de Bergerac Edmonda Rostanda w Polsce

Cyrano de Bergerac Legnicy 18 stycznia 2009 roku


CYRANO DE BERGERAC Edmonda Rostanda w przekładzie Joanny Walter (akty 1-4) i Janusza Margańskiego (piąty akt)

reżyseria: Leszek Bzdyl, Krzysztof Kopka, scenografia: Małgorzata Bulanda, muzyka: Bartek Straburzyński, odtwórca roli tytułowej: Paweł Wolak

Paweł Wolak

premiera: 18 stycznia 2009 r. na Dużej Scenie Teatru.

Leginicki Serwis Teatralny

Fotografie Tomasza Augustyna uzyskane dzięki życzliwości Pracowników Teatru.

Bardzo dziękuję za okazaną pomoc Kierownikowi Literackiemu Panu Robertowi Urbańskiemu oraz Pani Marioli Hotiuk z działu promocji.


Na temat spektaklu:

Bartek Straburzyński
Muzyk rockowy, aranżer, producent muzyczny i kompozytor. Autor muzyki do głośnej Ballady o Zakaczawiu (2000), a także innych spektakli Jacka Głomba (Obywatel M - Historyja, 2002; Mersi, czyli przypadki Szypowa, 2002; Operacja "Dunaj", 2006; Łemko, 2007). Skomponował również muzykę do filmów: Głośniej od bomb (2001) oraz W dół kolorowym wzgórzem (2004) Przemysława Wojcieszka i Mojego miasta Marka Lechkiego (2002).

Małgorzata Bulanda
Scenograf i kostiumolog. Autorka wystroju scenicznego i kostiumów do najbardziej znanych inscenizacji Teatru Modrzejewskiej: Jak wam się podoba, Złego, Koriolana, Hamleta, Portowej Opowieści, Made in Poland i wielu innych. Zaprojektowała scenografię do telewizyjnych wersji legnickich spektakli: Ballady o Zakaczawiu oraz Wschodów i Zachodów Miasta. Pracowała również we Wrocławiu, Jeleniej Górze, Tarnowie, Bydgoszczy. Jej sugestywne scenografie, w których szlachetna prostota spotyka się z wielofunkcyjnością i głębią metafory, stanowią o jakości i niepowtarzalnym charakterze legnickich realizacji teatralnych, określając ich ideową i estetyczną przestrzeń. Walory estetyczne i semantyczne projektów Bulandy, podkreślane przez krytykę teatralną, niejednokrotnie przekraczają granice jednego spektaklu, aby więc wykorzystać ten potencjał, artystka wpadła na pomysł dramatyzowanego pokazu swych kostiumów. Efektem stało się widowisko pt. Sen Szekspira, zaprezentowane po raz pierwszy 18 czerwca 2003 roku w Ogrodach Ambasady RP w Pradze, które towarzyszyło polskiej ekspozycji na Międzynarodowej Wystawie Scenograficznej Prague Quadriennale 2003, a później było prezentowane m. in. na VIII Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku (2004) w ramach dotowanego przez Unię Europejską projektu Szekspir Europejczykiem.
Za swą twórczość Bulanda otrzymała w 2002 roku Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w 2007 zaś nagrodę w XIII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Krzysztof Kopka
ur. 1958. Teatrolog, scenarzysta, reżyser, tłumacz i znawca dramaturgii rosyjskiej, kierownik literacki w różnych polskich teatrach, wieloletni współpracownik Jacka Głomba, związany także z Teatrem Dramatycznym im. Szaniawskiego w Wałbrzychu oraz z wrocławskim teatrem Ad Spectatores. Pod szyldem teatru w Legnicy wyreżyserował m. in. Koriolana (nagroda Fundacji Theatrum Gedanense za najlepszy spektakl szekspirowski w Polsce w sezonie 1998/99) i Hamleta, Księcia Danii (2001); jest współautorem scenariusza Ballady o Zakaczawiu (2000), autorem m.in. Don Kichota Uleczonego wg Cervantesa, którego premiera w reżyserii Jacka Głomba odbyła się w legnickim teatrze w 1997 roku. Kilka jego adaptacji zrealizowano w telewizyjnym teatrze dla dzieci. Za swoją działalność artystyczną był wielokrotnie nagradzany. Ostatnio zrealizował głośny spektakl 1612 (współpraca wrocławskiej grupy Ad Spectatores i moskiewskiego Teatru.doc).

Edmond Rostand
CYRANO DE BERGERAC
w tłumaczeniu Joanny Walter i Janusza Margańskiego

reżyseria: Leszek Bzdyl i Krzysztof Kopka
scenografia: Małgorzata Bulanda
muzyka: Bartosz Straburzyński
inspicjent-sufler: Mariusz Sikorski

Przygody znanej w Polsce od stu dziesięciu lat postaci rycerza brzydala o długim nosie i czułym sercu w reżyserii Leszka Bzdyla, jednego z najwybitniejszych artystów polskiego i światowego teatru tańca, oraz Krzysztofa Kopki, dramaturga, reżysera i tłumacza, znanego doskonale nie tylko legnickiej publiczności. Inscenizacja tej "komedii heroicznej" połączy widowiskowość historii "płaszcza i szpady" ze wzruszeniem podobnym temu, jakiego doświadczamy obcując z historią Don Kichota. Cyrano de Bergerac Teatru Modrzejewskiej będzie więc dramatem o wielkich namiętnościach, ale także komedią ośmieszającą idiotyzmy i niegodziwości, będzie opowieścią pełną staromodnie pojmowanej szlachetności, a zarazem spektaklem nowoczesnym i niebanalnym w sferze formalnej. Postara się zaspokoić gusta szerszej publiczności, nie zrażając do siebie jednocześnie bardziej wyrobionego widza.

Miło mi poinformować, że w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy [zaczynają się próby do] "Cyrana" w nowym, specjalnie na tę okazję powstającym przekładzie Janusza Margańskiego (laureata m.in. nagrody "Literatury na Świecie" za przekład "Orygenesa" Henriego Crouzela) i reżyserii Leszka Bzdyla, szefa gdańskiego teatru Dada von Bzdülöw, jednego z najwybitniejszych artystów polskiego teatru tańca.

Robert Urbański
Kierownik Literacki Teatru Modrzejewskiej w Legnicy


Akt pierwszy ; Akt drugi ; Akt trzeci ; Akt czwarty ; Akt piąty

Cyrano de Bergerac Edmonda Rostanda w Polsce

strona startowa - kliknij!
www.cyrano0.republika.pl
cyrano0@op.pl
Gabriela Bonk