Cyrano de Bergerac Edmonda Rostanda w Polsce |
Cyrano de Bergerac w Legnicy 18 stycznia 2009 roku |
|
CYRANO
DE BERGERAC Edmonda Rostanda w przekładzie Joanny
Walter (akty 1-4) i Janusza Margańskiego (piąty akt) reżyseria: Leszek Bzdyl, Krzysztof Kopka, scenografia: Małgorzata Bulanda, muzyka: Bartek Straburzyński, odtwórca roli tytułowej: Paweł Wolak premiera: 18 stycznia 2009 r. na Dużej Scenie Teatru. |
|
Fotografie Tomasza Augustyna uzyskane dzięki życzliwości Pracowników Teatru. Bardzo dziękuję za okazaną pomoc Kierownikowi Literackiemu Panu Robertowi Urbańskiemu oraz Pani Marioli Hotiuk z działu promocji. |
Na temat spektaklu:
|
Bartek
Straburzyński
Muzyk rockowy, aranżer, producent muzyczny i kompozytor. Autor
muzyki do głośnej Ballady o Zakaczawiu (2000), a
także innych spektakli Jacka Głomba (Obywatel M -
Historyja, 2002; Mersi, czyli przypadki Szypowa,
2002; Operacja "Dunaj", 2006; Łemko,
2007). Skomponował również muzykę do filmów: Głośniej
od bomb (2001) oraz W dół kolorowym wzgórzem (2004)
Przemysława Wojcieszka i Mojego miasta Marka Lechkiego
(2002).
Małgorzata
Bulanda
Scenograf i kostiumolog. Autorka wystroju scenicznego i
kostiumów do najbardziej znanych inscenizacji Teatru
Modrzejewskiej: Jak wam się podoba, Złego, Koriolana,
Hamleta, Portowej Opowieści, Made in Poland i wielu innych.
Zaprojektowała scenografię do telewizyjnych wersji legnickich
spektakli: Ballady o Zakaczawiu oraz Wschodów i
Zachodów Miasta. Pracowała również we Wrocławiu,
Jeleniej Górze, Tarnowie, Bydgoszczy. Jej sugestywne scenografie,
w których szlachetna prostota spotyka się z
wielofunkcyjnością i głębią metafory, stanowią o jakości i niepowtarzalnym
charakterze legnickich realizacji teatralnych, określając ich
ideową i estetyczną przestrzeń. Walory estetyczne i
semantyczne projektów Bulandy, podkreślane przez krytykę
teatralną, niejednokrotnie przekraczają granice jednego
spektaklu, aby więc wykorzystać ten potencjał, artystka
wpadła na pomysł dramatyzowanego pokazu swych kostiumów.
Efektem stało się widowisko pt. Sen Szekspira,
zaprezentowane po raz pierwszy 18 czerwca 2003 roku w Ogrodach
Ambasady RP w Pradze, które towarzyszyło polskiej ekspozycji na
Międzynarodowej Wystawie Scenograficznej Prague Quadriennale
2003, a później było prezentowane m. in. na VIII Festiwalu
Szekspirowskim w Gdańsku (2004) w ramach dotowanego przez Unię
Europejską projektu Szekspir Europejczykiem.
Za swą twórczość Bulanda otrzymała w 2002 roku Nagrodę
Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w 2007 zaś nagrodę w
XIII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki
Współczesnej.
Krzysztof Kopka ur. 1958. Teatrolog, scenarzysta, reżyser, tłumacz i znawca dramaturgii rosyjskiej, kierownik literacki w różnych polskich teatrach, wieloletni współpracownik Jacka Głomba, związany także z Teatrem Dramatycznym im. Szaniawskiego w Wałbrzychu oraz z wrocławskim teatrem Ad Spectatores. Pod szyldem teatru w Legnicy wyreżyserował m. in. Koriolana (nagroda Fundacji Theatrum Gedanense za najlepszy spektakl szekspirowski w Polsce w sezonie 1998/99) i Hamleta, Księcia Danii (2001); jest współautorem scenariusza Ballady o Zakaczawiu (2000), autorem m.in. Don Kichota Uleczonego wg Cervantesa, którego premiera w reżyserii Jacka Głomba odbyła się w legnickim teatrze w 1997 roku. Kilka jego adaptacji zrealizowano w telewizyjnym teatrze dla dzieci. Za swoją działalność artystyczną był wielokrotnie nagradzany. Ostatnio zrealizował głośny spektakl 1612 (współpraca wrocławskiej grupy Ad Spectatores i moskiewskiego Teatru.doc). |
Edmond Rostand
CYRANO DE BERGERAC
w tłumaczeniu Joanny Walter i Janusza Margańskiego
reżyseria: Leszek Bzdyl i Krzysztof Kopka
scenografia: Małgorzata Bulanda
muzyka: Bartosz Straburzyński
inspicjent-sufler: Mariusz Sikorski
Przygody znanej w Polsce od stu dziesięciu lat postaci rycerza brzydala o długim nosie i czułym sercu w reżyserii Leszka Bzdyla, jednego z najwybitniejszych artystów polskiego i światowego teatru tańca, oraz Krzysztofa Kopki, dramaturga, reżysera i tłumacza, znanego doskonale nie tylko legnickiej publiczności. Inscenizacja tej "komedii heroicznej" połączy widowiskowość historii "płaszcza i szpady" ze wzruszeniem podobnym temu, jakiego doświadczamy obcując z historią Don Kichota. Cyrano de Bergerac Teatru Modrzejewskiej będzie więc dramatem o wielkich namiętnościach, ale także komedią ośmieszającą idiotyzmy i niegodziwości, będzie opowieścią pełną staromodnie pojmowanej szlachetności, a zarazem spektaklem nowoczesnym i niebanalnym w sferze formalnej. Postara się zaspokoić gusta szerszej publiczności, nie zrażając do siebie jednocześnie bardziej wyrobionego widza.
Miło mi
poinformować, że w Teatrze im.
Heleny Modrzejewskiej w Legnicy [zaczynają
się próby do] "Cyrana" w nowym, specjalnie
na tę okazję powstającym przekładzie Janusza
Margańskiego (laureata m.in. nagrody "Literatury na
Świecie" za przekład "Orygenesa"
Henriego Crouzela) i reżyserii Leszka Bzdyla, szefa
gdańskiego teatru Dada von
Bzdülöw, jednego z najwybitniejszych
artystów polskiego teatru tańca. Robert Urbański |
Akt pierwszy ; Akt drugi ; Akt trzeci ; Akt czwarty ; Akt piąty
Cyrano de Bergerac Edmonda Rostanda w Polsce |
www.cyrano0.republika.pl
cyrano0@op.pl
Gabriela Bonk