|
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA
zwana LITERATURĄ PRZEDMIOTU Bibliografia załącznikowa - prezentacja multimedialna |
|
KIEDY?
* nic nie zastąpi snu, ten w godzinach między 19 a 24 h jest podwójnie pokrzepiający
* już 10 minut odprężenia dużo daje - kąpiel, sport, oddychanie, oderwanie wzroku (warto spojrzeć wtedy na zieleń- odpoczynek dla oczu)
* najlepiej zapamiętujemy to, czego uczymy się przed odpoczynkiem- przerwa w uczeniu- utrwala, sortuje wiedzę; także w czasie zmiany tematu - pracuje nasza nieświadomość
* lepiej się uczyć po lekcjach, nie przed- w czwartek po biologii, a nie przed biologią we wtorek
* krótsze lecz częstsze posiedzenia nad książkami są skuteczniejsze; "niedzielny kierowca" nie ma wprawy
* im więcej zmysłów uczestniczy w nauce- lepszy efekt (mów, pisz, słuchaj, dotykaj, wąchaj...)
* gdy będziemy roztkliwiać się nad szczegółami - utracimy meritum sprawy, staraj się wydobyć esencję
KOLEJNOŚĆ
* najpierw łatwe- rozgrzewka
* naprzemiennie- płodozmian: ścisłe przeplecione humanistycznymi; pisemne przeplecione ustnymi (zmiana jest też odpoczynkiem)
* drugi przedmiot, ten po rozgrzewce- trudniejszy- mózg jest jeszcze wypoczęty
* systematycznie- czas potrzebny na nauczenie się kilku lekcji rośnie w postępie geometrycznym- jeśli materiału jest 2 razy więcej- czasu trzeba 4 razy tyle
PASJA
* ucz się z pasją, radością, z dobrym nastrojem, nie denerwuj się bez potrzeby, naucz się śmiać z siebie; lęk wypiera rozwagę, brak pewności siebie- przynosi niepowodzenie, nie wmawiaj sobie że nie jesteś inteligentny!
* stres zabiera 30% energii potrzebnej do uczenia się, potem stresujesz się, dlatego, że się zestresowałeś- stres wtórny, i kolejne 30% energii nie jest Twoje...
* każde małe dziecko lubi się uczyć!
* miej do siebie zaufanie, nie karm mózgu negatywnymi sądami o nim- bo uwierzy, że jest głupi... stawiaj sobie konkretne, realistyczne wymagania
* nie wmawiaj sobie, że matematyka (lub...?) jest nudna, drętwa, nieżyciowa i jałowa
* pamiętamy to- co jest dla nas ważne, ciekawe, nowe
* buduj osobistą relację z poznawaną sprawą
* przekonaj siebie, że uczysz się rzeczy ciekawych, ważnych, celowych, sensownych
* im mniej entuzjazmu- tym potrzebny większy wysiłek
* "lubię to co robię" "to łatwizna!"- pozytywne "pranie mózgu"
DOBRE ODŻYWIANIE |
|
+ | - |
witaminy z grupy B, ryby, tuńczyk, sardynki, makrele, fasola, wołowina, orzeszki ziemne, ziarna zbóż, otręby, kiełki pszenne, lecytyna- soja | zbyt tłusto, dużo cholesterolu, także niedożywienie, brak białka, alkohol, papierosy, leki wpływające na pracę mózgu, choroby zapalne mózgu- urazy głowy, długotrwałe niedosypianie, przemęczenie, brak wypoczynku |
METODY
* komórki nerwowe są niezdolne do podziału, liczba neuronów z biegiem lat ulega redukcji, ubytek masy jest mniejszy przy intensywnej pracy intelektualnej,
* komórki nerwowe można trenować jak mięśnie na siłowni- pogrubiać, tworzyć nowe połączenia
* dane werbalne przekładaj na obrazy, buduj skojarzenia
* wspomnienia miejsc i zdarzeń pamiętasz dłużej niż słowa
* wierszyki i rymowanki np. "W pierwszej ćwiartce wszystkie funkcje są dodatnie, w drugiej tylko sinus, w trzeciej tangens i cotangens a w czwartej cosinus"
* humor ("Pamiętaj cholero- nie dziel przez zero")
* słuchaj (zwłaszcza Ty- Kobieto!) ze słuchu pochodzi 20-50 % naszej wiedzy- korzystaj z lekcji- nie ucz się na historii do sprawdzianu z polskiego
* dyskusje, rozmowy- zaostrzają uwagę, gdy mamy słuchacza, intensywniej myślimy- gdy wytłumaczysz koleżance lub koledze lekcję- najlepiej się nauczysz
* słuchaj aktywnie- kojarz, przeprowadzaj selekcję
* przed słuchaniem, czytaniem- zadaj sobie pytania:
* to co Cię interesuje zapamiętasz bez wysiłku- jak kibic nazwiska zawodników; to co jest zabarwione emocjonalnie- najtrwalej zapamiętasz (gdy król ma na imię tak jak, Twój chłopak...)
* pamięci sprzyja koncentracja: mówić do siebie: uwaga, to muszę zapamiętać! Zapamiętamy tym trwalej, im większa jest nasza świadomość konieczności zapamiętania
* efektywność zapamiętywania mechanicznego jest 20- krotnie mniejsza od rozumowego
* pojemność pamięci nie zależy od sumy informacji, ale od ilości odrębnych, zakończonych części, których jednocześnie mózg zapamiętuje od 5 do 9- człowiek; z jednakową trudnością zapamiętuje 7 cyfr, 7 słów lub 7 zdań; rozdrabnianie- utrudnia zapamiętanie- lepiej uczyć się całego wiersza zamiast poszczególnych strof osobno
* mózg przeciętnego człowieka w ciągu 1 sekundy może wykonać ilość operacji równą 1 kwadrylionowi: 10 000 000 000 000 000; wykorzystujemy około 30% możliwości naszego mózgu... - doceń, jakim wspaniałym organem obdarzył Cię Bóg!
* wiadomości odtwarza się najlepiej w tym samym otoczeniu, gdzie się uczyliśmy
* muzyka wpływa na spadek koncentracji (dobrze jest się uczyć przy muzyce, której rytm odpowiada rytmowi naszego serca- dobra jest muzyka barokowa; większość utworów współczesnej muzyki rozrywkowej ma rytm zbyt szybki- wprowadza zdenerwowanie)
* rozluźnienie mięśni osłabia wolę- lepiej nie siedzieć zbyt wygodnie, na krześle, (nie fotel, łóżko) z podnóżkiem (krążenie krwi)
* książkę trzymaj 25-30 cm od oczu, pod kątem 45°
* światło- najlepiej dzienne, z lewej strony (gęste firanki, kwiaty doniczkowe w zbyt dużych ilościach- kradną nam je)
* ważne jest wietrzenie- mózg pochłania 20 % tlenu zużywanego przez organizm; komórka mózgowa potrzebuje więcej tlenu od mięśniowej
* w kąciku nauki warto mieć porządek i tylko niezbędne rzeczy: słowniki, encyklopedie, przybory (by nie tracić czasu na szukanie) ale lepiej nie trzymać tam przedmiotów rozpraszających uwagę (zdjęcia chłopaka lub Twoich ulubionych koni)
* lepiej na wierzchu mieć tylko jeden zestaw książek, by podręcznik z geografii nie wprowadził Cię w wisielczy nastrój, gdy aktualnie uczysz się biologii (by nie myśleć: jeszcze to....)
JAK NOTOWAĆ?
DLACZEGO WARTO NOTOWAĆ?
JAKIE SĄ RODZAJE NOTATEK?
MAPA MYŚLI
plusy:
budowa: