Pan
Tadeusz turniej klas - zobacz: galeria i wyniki Bo Sędzia w domu dawne obyczaje
chował Dzwon ten, w każde popołudnie
krzyczący z poddasza |
|
W czasie turnieju wykorzystano: prezentację multimedialna zawierającą zestaw pytań oraz pytania, których Autorem jest Pani Profesor Bogusława Kordas - Ekspert Turneieju (oraz odpowiedzi): |
1. Patrząc na ks. Robaka, było widać, że nie w klasztornych zestarzał się murach. Podaj dwa szczegóły dotyczące wyglądu ks. Robaka, które pozwalały tak sądzić.
- blizna nad uchem
(na szerokość dłoni)
- ślad po strzale na brodzie
- groźne wejrzenie
- ruchy i głos - coś z żołniewszczyzny (jak na mustrze przy
ołtarzu) - I, 960
2. "Matecznik" - co to takiego?
- jądro puszczy, środek, głusza, niedostępna dla człowieka przestrzeń; stąd wywodza się wszystkie rody mieszkających w puszczy zwierząt
3. Do czego porównał narrator Telimenę siedzącą w Świątyni Dumania wygodnie rozłożoną na czerwonym szalu?
- do gąsienicy III, 329
4. W lekturze wielokrotnie pada słowo "ostatni". Wyjaśnij dlaczego i podaj dwa przykłady - dowody.
- Ostatni Zajazd
na Litwie
- ostatni, co tak poloneza wodzi
- usnął ostatni na Litwie woźny trybunału
5. W jaki sposób zubożała szlachta w zaścianku Dobrzyńskim podkreślała swoje szlahceckie pochodzenie?
- Strojem: w niedzielę kontusz szlachecki; szlachcianki pasły bydło w trzewiczkach (chłopskie panny w łapciach z kory); szlachcianki żęły zboże w rękawiczkach; szlachcianki sukienki miały z kolorowych, barwionych płócien; chłopki z białego samodziału
6. Czyje to kredo
życiowe:
"Strasz, sam się nie strachaj
bij, nie daj się - postępuj często, gęsto machaj
szach, mach" (VII, 20)
- Maciej Chrzciciel - jego maksyma bardzo się podobała w Dobrzyniu
7. Jak Hrabia przyjął opowieść Gerwazego prezentującą historię zamku?
- z przejęciem,
zaczęło mu zależeć na własności zamku, przypomniały mu
się historie zamków z książek
- żałował, że nie słuchał opowieści nocą, że nie
udrapował sobie płaszcza - dramatyzm, pora ważne dla hrabiego
- żałował, że Soplica nie ma córki, którą mógłby kochać
bez wzajemności - nowy dramatyczny wątek w historii (II, 37)
8. Jak ozdobione były ściany zamku?
- sarnie i jelenie
rogi (trofea myśliwskie) - I, 296
- portrety Horeszków - V, 556
- herb półkozic na sklepieniu
9. Kto przeniósł stoły z wieczerzą do zamku?
- Woźny Protazy po kryjomu - I, 250
10. Jak sportretowano Tadeusza Kościuszkę na portrecie wiszącym w salonie?
- W czarnej czamarce (długiej sukni), oczy podniesione w niebo, oburącz trzyma miecz przy piersi - I, 58
11. Ile razy za życia Adama Mickiewicza wydano Pana Tadeusza?
12. Jak kończy się spotkanie szlachty zaściankowej w Dobrzyniu?
- Hajże na Soplicę
13. Jakie imiona dostawały na chrzecie dzieci z zaścianka w Dobrzyniu?
- Bartłomiej,
Maciej
- Katarzyna, Maryna - VI, 408
14. Dlaczego Maciej z Dobrzynia miał przezwisko "kurek na kościele"?
- często zmieniał poglądy (jak kogut na szczycie wieży wskazującej kierunek wiatru) - VI,508
15. Skąd przezwisko Macieja - "Chrzciciel"?
- stale z kropidłem (tj. maczugą, szablą), którą wszystkich chciał kropić, tj. bić; zabijaka - VII, 100
16. Kto broni Soplicy, mówi o zaletach Sędziego, chcąc zniechęcić Dobrzyńską szlachtę do zajazdu?
- Bartek Prusak, Soplicowo - "centrum polszczyzny, to się człowiek napije, nadyszy ojczyzny" - VII, 348
17. Dlaczego o Soplicowie mówiono, że to "Centrum polszczynzy, tu się człowiek napije, nadyszy ojczyzny" - VII, 348
- portrety
polskich bohaterów narodowych na ścianach
- zegar z kurantem (Mazurek Dąbrowskiego)
- polskie obyczaje, wierność tradycji
- tradycyjny strój szlachecki
18. Wspominany kilkakrotnie gest, którym okazywano sobie szacunek
- ścisnąć za
kolano - I, 349
- pocałować w ramię
19. Który z bohaterów zatrwożony brakiem kultury przy stole wygłosił w zamku naukę o grzeczności?
- Sędzia
20. Który z bohaterów chodził z packą i zabijał muchy?
- Wojski
21. Kto z bohaterów pierwszy rusza na grzybobranie, za nim - zachęceni przykładem - idą inni goście?
- Telimena znudzona kłótnią na zamku
22. Kto przeci komu organizuje zajazd?
- Gerwazy ze szlachtą w Dobrzyniu przeciwko Soplicy
23. Który z bohaterów zwracali się do siebie bracie - siostro?
- Sędzia z Telimeną
Autorka pytań - mgr Bogusława Kordas
Przebieg Turnieju:
20 czerwca 2006 - GIMNAZJUM | 21 czerwca 2006 - LICEUM |
8.30 - rozpoczęcie, zagajenie - Bogna Papiorek i Karol Malina
Pierwsza
konkurencja - RECYTACJA
(wszytskich Uczestników zapraszamy za kulisy, gdzie w spokoju
mogą się przygotować. Zza kulis będą wychodzić w następującej
kolejności):
Narada Jurorów, w tym czasie zostaną wręczone podziękowania dla Zasłużonych.
Podliczenie, zapisanie punktów. (Za recytację - od 0 do 6 punktów, za strój od 0 do 5 punktów). Ogłoszenie wyników pierwszej konkurencji.
Druga konkurencja
- SCENKI
(Każda klasa ma maksymalnie 1 minutę na przygotowanie.
Następnie przedstawia swoją scenkę).
|
|
Przerwa 20 minut dla całej Szkoły - należy opuścić salę. W tym czasie Jury uzgadnia werdykt. Bibliofile przygotowują salę do trzeciej konkurencji.
Ogłoszenie wyników drugiej konkurencji. (Od 0 do 5 punktów). Podanie punktacji.
Zapraszamy na środek uczestników trzeciej konkurencji. Losujemy kolejność, w jakiej uczestnicy będą odpowiadać na pytania (za każde pytanie od 0 do 2 puntów).
W czasie podliczania punktacji tej konkurencji wręczymy dyplomy i nagrodę dla uczestników pierwszej konkurencji.
Ogłoszenie wyników trzeciej konkurencji i całego turnieju klas. Wręczenie dyplomów i nagród.
By zgłębić
tajemnice grzeczności niełatwej
I zwyczajów zaułki odkrywać, jesteśmy
aby w pojedynku klas szkoły naszej w
dniu tym wyłonić mistrza wiedzy
o naszej epopei narodowej: Pan Tadeusz.
Bogna P.
Gosia K. przygotowała piękny plakat reklamujący turniej - dziękujemy!! |
Informacje wstępne:
|
Planowany przebieg zabawy:
Sposób recytacji ocenią Polonistki. Prosimy o przygotowanie fragmentu liczącego mniej więcej od pół do półtorej strony (jakiejś konkretnej całości typu: Koncert Jankiela, Zachód słońca, Inwokacja). Polonistki ustalą między sobą ocenę od 0 do 6 punktów.
Strój ocenią wszyscy Członkowie Jury - przez podniesienie tabliczek z punktacją od 0 do 5. Bibliofile obliczą średnią.
Suma
punktów za recytację i strój będzie ostatecznym
wynikiem tej konkurencji. Każda klasa wystawia jednego
przedstawiciela. Jego punkty otrzyma klasa do
klasyfikacji łącznej. Indywidualnie najlepszy recytator
otrzyma także dyplom i nagrodę.
(Można także przygotować recytację dialogowaną przez
kilku Uczniów klasy).
Każdą klasę prosimy o przygotowanie zabawnej scenki lub piosenki nawiązującej w tematyce do Pana Tadeusza - do 5 minut.
Scenkę ocenią wszyscy Członkowie Jury - przez podniesienie tabliczek z punktacją od 0 do 5. Bibliofile obliczą średnią.
Do kolejnej konkurencji każda klasa wystawia jednego znawcę dzieła Adama Mickiewicza. Uczestnicy będą odpowiadać na pytania metodą zbliżoną do popularnego teleturnieju (prowadzonego przez Tadeusza Sznuka). Wpierw skorzystamy z pytań zawartych w prezentacji multimedialnej - specjalnie przygotowanej tak wcześnie - by każda z klas na czas mogła już zacząć szukać odpowiedzi.
Oto wzmiankowana prezentacja multimedialna czyli PYTANIA DO KONKURSU.
Ponieważ
kolejność pytań jest ustalona, dlatego tuż przed
rozpoczęciem tej konkurencji - rozlosujemy kolejność
wśród uczestników.
Ekspert ustala ilość punktów za każdą prawidłową
odpowiedź - od 0 do 2. Dwie błędne odpowiedzi lub jej
brak - eliminują uczestnika z gry. Wygrywa ten, kto
najdłużej zostanie na placu boju.
Jeśli
pytań zawartych w prezentacji - braknie i nie uda się
wyłonić zwycięscy., Wtedy poprosimy Eksperta o pulę
pytań dodatkowych.
Dyplom i nagroda dla Osoby, która okaże się
Najlepszym Znawcą Pana Tadeusza. Punkty
zdobyte przez uczestników Bibliofile dopisują do
klasyfikacji łącznej.