Praca dydaktyczna w szkole - relacje i reguły Opracowała mgr Jolanta Adamczyk - Tomala |
1. Praca w szkole to proces nauczania, wiążący się z relacjami interpersonalnymi, które indukują procesy: wychowawczy i uczenia się.
Praca w szkole = dydaktyka + wychowanie + samo - nauka
Podstawy dydaktyki w szkole: |
treści: | ----- > formy |
----- > sytuacji | |
----- > tematyki |
umiejętności: | ----- > odbiorcze |
----- > twórcze |
metody: | ----- > proceduralne | -----> różnorodność technik |
----- > poznawcze |
2. Dydaktyka jest oparta na podstawowej zasadzie:
potrzeby ----- > motywacje ----- > chęci / wola
3. Z powyższego wynika relacja nauczyciel - uczeń, która generuje sytuacje komunikacyjne w oparciu o zasadę:
nauczyciel | komunikacja | uczeń |
< ------------------------------------------ > | ||
interakcja |
Całokształt komunikacyjnych interakcji szkolnych oparty jest na zasadzie modelu:
plan ------ > działanie operacyjne ------ > wniosek / analiza
Powyższy wzór sprowadza się do matematycznego układu:
Wzór ------ > Dane ------ > Rozwiązanie
Typy relacji szkolnych:
Nauczyciel 1 <-----------------> Nauczyciel 2 Nauczyciel <----------------> Uczeń Uczeń <-------------------> Nauczyciel Uczeń x <-------------------> Uczeń x+1 Uczeń <-------------------> Uczniowie |
4. Relacje emotywne pomiędzy dwiema osobowościami:
Postawy Nauczyciela | Postawy Ucznia | Efekty procesu dydaktycznego |
+ -------------------> | - | -------------------> + |
+ -------------------> | + | -------------------> + |
- -------------------> | - | -------------------> - |
- -------------------> | + | -------------------> + |
5. Wymagania Nauczyciela względem Ucznia.
Dobry uczeń powinien umieć:
6. Oczekiwania Ucznia względem Nauczyciela:
7. Bezpośrednie sytuacje klasowe.
Nauczyciel -------------------> Uczeń Otoczenie |
8. Charakterystyka otoczenia:
9. Proces lekcyjny - charakterystyka
a) relacje nauczyciel - uczeń
Nauczyciel | -------------------> inicjacja |
Uczeń X | ------------------> |
Uczeń X + 1 |
b) uwarunkowania lekcyjne
Nauczyciel
------------------> |
Lekcja |
Materiały
------------------> |
|
Uczeń
------------------> |
10. Stopnie zrozumienia:
repetycja | --> | próby naśladowania formy | --> | imitacja | --> | zrozumienie | --> | zapamiętanie i praktyczne wykorzystanie |
* Uwagi: omówienie procesu wychowania stanowi odrębne zagadnienie.
Bibliografia: