Gry i zabawy językowe w sytuacji klasowej. Opracowała mgr Jolanta Adamczyk - Tomala
|
Metodycy proponują wykorzystywanie gier i zabaw jako niekonwencjonalnych technik nauczania. Podstawowe cechy tej metody to praca w grupach i nagradzanie grupy zwycięskiej.
Zabawa językowa to wprowadzenie dodatkowych elementów pobudzających motywację w procesie nauczania języków obcych.
Cel zabawy językowej to:
Istnieją następujące typy zabaw:
Gra językowa to zadanie lekcyjne oparte na rywalizacji, konkretyzacji i ugruntowaniu wcześniej wprowadzonych elementów językowych. Stuprocentowa poprawność językowa nie jest tutaj wymagana. Nacisk należy położyć na składnię i leksykę. Uczniowie powinni osiągnąć zdolność samorealizacji i umiejętność wymieniania opinii dotyczącej danego zagadnienia językowego. Ponadto prowadzący powinien rozwijać umiejętność komunikacji tematycznej. Rolą prowadzącego jest kierowanie, obserwacja i pomoc w sformułowaniu intencji uczestników. Uczestnicy powinni pamiętać, że elementem wieńczącym grę jest rezultat końcowy.
Podział gier i zabaw językowych:
Wartość dydaktyczna poszczególnych gier i zabaw językowych:
Typy gier językowych:
1. symulacyjne
2. nie - symulacyjne
Poniższa tabela określa wzajemną zależność gier językowych:
GRY JĘZYKOWE | ||||||||
przypadkowe | mieszane nie - symulacyjne
|
strategiczne symulacyjne
|
Z punktu widzenia metodycznego gra symulacyjna to formalny model zachowań istniejący w ramach określonych zasad społecznych, które powinny być przestrzegane. Zachowanie uczniów powinno przyjmować formy istniejące w codziennym życiu. Uczniowie powinni wykorzystywać umiejętności i zdolności nabyte wcześniej. Gry nie-symulacyjne wynikają z bezpośredniej komunikacji szkolnej w ramach relacji nauczyciel - uczeń lub uczeń - nauczyciel. Charakterystyka gier językowych:
1.Reakcja "ad hoc" - uczniowie proponują natychmiastowe rozwiązanie problemu
Zalety:
2.Zachowanie sytuacyjne- umiejętność szczegółowego zdefiniowania problemu sytuacyjnego
Zalety:
3.Biograficzne- uczniowie wcielają się w postacie historyczne lub fikcyjne
Zalety:
4.Odgrywanie ról- polega na stworzeniu określonej sytuacji w której uczestniczy bliżej nieokreślona liczba uczniów
Zalety:
Uwagi końcowe:
Gry i zabawy językowe powinny:
Opracowała:
mgr Jolanta Adamczyk -Tomala na podstawie: